En träffsäker fasadvepa fungerar som bäst om dess budskap får spridning långt utanför vepans gränser. Men hur uppnår man egentligen ett sådant fenomen?
Det är fullt naturligt att inte gå och fundera på fasadvepor varje dag. Oftast är det bara något man går förbi, förvisso lägger märke till, men sedan kanske glömmer. För att budskapet verkligen ska fastna krävs det att det är både träffsäkert och snyggt paketerat, samt att fasadvepan syns tydligt. Kanske till och med dyker upp i andra sammanhang.
Ett sådant kan vara sociala medier. En riktigt cool fasadvepa är med all sannolikhet roligare att fotografera och dela i sina sociala kanaler än en ful och tråkig vepa. Det gäller att fånga betraktaren med sin reklam och göra hen nyfiken. Kanske till och med så pass nyfiken att hen väljer att sprida budskapet vidare till sina följare på sociala medier.
Varför ska man dela en fasadvepa?
För att man ska bestämma sig för att dela bilden av en fasadvepa krävs det att den lockar fram en reaktion. Nästan vilken reaktion som helst kan vara nyttig, oavsett om det handlar om ilska, skratt, åtrå eller sorg. Så länge en fasadvepa engagerar kan den kallas lyckad och ses som god marknadsföring för det varumärke den representerar. Lyckas man engagera så mycket att förbipasserande fotograferar den och delar bilden är reklamen en succé.
Ett företag vars fasadvepa fotograferats och delats av exempelvis en stor influencer kan förvänta sig stor spridning av sitt varumärke. Kända influencers är nutidens superstjärnor och deras följare älskar att engagera sig i allt som influencers postar. Även en fasadvepa med spännande reklam på. En delning i en stor influencers kanal kan potentiellt bli en riktigt gynnsam händelse för företaget och bidra till mycket stor ekonomisk vinning i det långa loppet.